Friday, 13 April 2018

Analisis Laman Web Penerbit ITBM Terhadap Karya Sastera


Pengenalan
Institut Terjemahan & Buku Malaysia (276206 D) atau singkatannya ITBM (sebelum ini dikenali sebagai Institut Terjemahan Negara Malaysia) ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia pada 14 September 1993 untuk menyediakan prasarana bagi mewujudkan industri terjemahan di Malaysia, selaras dengan haluan negara menuju Wawasan 2020.
Sebagai sebuah syarikat berkaitan kerajaan, modal asas ITBM dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) manakala pentadbirannya diselia oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Selaras dengan Akta Syarikat 1965, objektif, bidang kuasa, ahli lembaga pengarah dan urusan berkaitan fungsi ITBM tertakluk kepada Memorandum dan Tataurusan Persatuan ITBM yang diluluskan oleh Pendaftar Syarikat.
ITBM ditubuhkan bagi mengangkat bidang terjemahan dalam negara, mengendali hal ehwal berkaitan terjemahan, kejurubahasaan dan pemindahan ilmu pada semua peringkat, kebangsaan mahupun antarabangsa. ITBM juga bertanggungjawab memperkasa dan memperbanyak penerbitan karya asli penulis tempatan bagi merancakkan industri perbukuan negara selaras dengan perluasan mandatnya yang diumumkan oleh YAB Dato' Sri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia pada 16 Disember 2011.

Objektif
Tujuan analisis ini dijalankan adalah untuk mengetahui dan memahami fungsi dan keberkesanan laman web ITBM dalam pemasaran karya sastera sama ada diterbitkan sendiri oleh ITBM ataupun melalui saluran lain. 

Aspek Ekstrinsik:
Laman web ITBM megandungi enam butang utama seperti:
  1. Tentang ITBM
  2. Khidmat ITBM
  3. Katalog Buku
  4. Galeri
  5. Hubungi Kami
  6. Acara
Di samping itu, laman web ITBM juga mengandungi butang-butang tambahan lain seperti:
  1. Ikon belian
  2. Ikon daftar masuk
  3. Ikon laman sosial (Instagram, facebook, twitter)
  4. Ikon carian dalaman
  5. Ikon berita
  6. Ikon gambar
  7. Ikon ITBM TV
Aspek Intrinsik: 

Secara keseluruhannya, laman web ITBM ditampilkan secara menarik namun masih kedapatan ruang penambahbaikan. Penambahabaikan yang dimaksudkan adalah seperti pemilihan warna boleh dipelbagaikan supaya menarik, susunan ikon-ikon perlu lebih menonjol dan pemilihan font dari segi saiz dan jenis. 

Seterusnya, dilihat dari aspek pengkategorian buku masih memerlukan penyusunan yang lebih teratur dan kemas. sebagai contoh, kategori utama hendaklah diwujudkan dan diikuti dengan sub-kategori. Buat masa ini, laman web ITBM mencampuradukkan kategori-kategori buku. Skop pengkategorian karya yang difokuskan oleh laman web ITBM adalah seperti sastera dunia, sastera sejarah, buku puisi, novel dan banyak lagi.

Jumlah buku yang dipaparkan amat memuaskan namun perlu diperbanyakkan lagi pada masa hadapan. 
Dari aspek pemasaran pula, lama web ITBM menyediakan paparan bakul belian dan harga bagi memudahkan urusan pembelian dari seluruh dunia dilakukan. 

Strategi Pemasaran ITBM

Strategi pemasaran yang ITBM terapkan tidak tertumpu kepada karya sastera sahaja. Bahkan penulisan-penulisan  lain seperti ensiklopedia, penterjemahan, buku sekolah, novel klasik, novel remaja dan antologi puisi. Pengekalan sastera klasik yang mempunyai peminatnya yang tersendiri membuatkan ITBM telah mengulang cetak karya sastera-sastera lama seperti berikut:



Berdasarkan gambar yang ditunjukkan di atas, didapati karya-karya tersebut dihasilkan oleh penulis-penulis lama namun masih diulang cetak oleh ITBM sehingga ke hari ini. Sebagai contoh, Anak Mat Lela Gila karya, Budak Beca, Putera Gunung Tahan dan Sayang Ustazah Sayang karya Ishak Haji Muhammad atau Pak Sako. Ini membuktikan bahawa karya-karya sastera masih mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan pembaca.

Selain daripada pemasaran buku sebagai salah satu strategi pemasaran yang diperkenalkan oleh ITBM dalam laman sesawang, ITBM juga telah mewujudkan satu ruangan untuk memberikan input-input kepada pembaca mengenai aktiviti-aktiviti yang mereka jalankan seperti ITBM TV dan berita. ITBM TV memainkan peranan dalam memberikan input-input tentang aktiviti-aktiviti sastera yang dijalankan seperti aktiviti membaca puisi. Contoh aktiviti yang dijalankan dalam ITBM TV adalah seperti berikut:




Selain itu, berita-berita tentang sastera juga ada dipaparkan dalam ITBM
Sehubungan itu, dengan adanya ITBM TV ini, pembaca dapat mengetahui perkembangan terkini sastera tanah air.  

Sumber gambar: https://www.google.com/search?q=itbm&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjB9qed2LjaAhVKs48KHQYmAYoQ_AUICygC&biw=1366&bih=662#imgrc=NQxvDPxONfCSvM:

No comments:

Post a Comment